Amsterdam, Monnikkapstraat speciaal staaltje werk

/Amsterdam, Monnikkapstraat speciaal staaltje werk
Amsterdam, Monnikkapstraat speciaal staaltje werk2018-10-15T14:45:24+00:00

Project Description

Project overzicht

Opdrachtgever : Waternet
Plaats: Amsterdam
Periode: oktober 2014 t/m eind januari 2015

Project details

Rioleringen en verhardingen
Bijzondere projectenvvvv

Bij rioleringswerkzaamheden aan de Monnikskapstraat in Amsterdam Noord is één van de onderdelen van de opdracht het aanbrengen van twee hemelwaterriool uitlaatpunten. Tot dusver niets bijzonders. Echter in dit geval echter, is het geen uitstroombak in een sloot. Er moest aangesloten worden op een havenbekken. De oever bestaat uit een stalen damwand en het riool lag ruim onder de waterstand in het haven bekken. Hoe zou dat aangepakt moeten worden, zonder het financieel gigantisch uit de hand te laten lopen.

We nemen een zogenaamd pijpstuk ᴓ700 mm. Een pijpstuk is feitelijk een stukje gietijzer buis met aan één zijde een flens. Dit pijpstuk wordt zo bewerkt dat het tegen de damwand aan te lassen is. Als je bedenkt hoe een damwand er uit ziet, kan je je voorstellen dat het aardig passen, meten, bijslijpen en bewerken om het pijpstuk zo te maken zodat het tegen de damwand aanpaste. Het is tegen de damwand aangelast.

Het is de bedoeling een gietijzeren pijpstuk ᴓ500 mm door dit pijpstuk ᴓ700 mm heen te steken, het havenbekken in. Om dit te realiseren moest er dus een stuk damwand, binnen het pijpstuk, weggesneden worden. Maarja, er zat toch water aan de andere kant, dus dat ging zomaar niet.

Het gat is onder water gezet. Hierdoor ontstond er  water aan beiden zijden van de damwand. Een duiker heeft vervolgens, onder water, het stuk damwand weggesneden. Een extreem precies stukje werk, want de las tussen het pijpstuk en de damwand mocht absoluut niet beschadigd worden!

Nu was het zaak het kleinere pijpstuk door het grotere heen te steken. Om de kleine aan de grote te bevestigen, was de kleine voorzien van een extra, extra brede, flens ᴓ700 mm. Deze extra flens werd gemonteerd op de flens van het grote pijpstuk. Dit is onder water, met kraanhulp, door de duikers gedaan.

De duikers plaatsen ten slotte een afsluiter in het pijpstuk, zodat er weer een waterdicht geheel ontstond. Het gat kon nu weer leeggepompt worden.

Toen het eenmaal droog stond, konden alle resterende slotbouten worden aangebracht en definitief worden aangedraaid. Ten slotte is koppelstuk aan de laatste flens gemonteerd, om uiteindelijk met PVC ᴓ500 mm door te riolen.

Met als eindresultaat aan de kant van het havenbekken.